publiciteit
In een persbericht vertel je kort en bondig wat je wilt vertellen.
Het is belangrijk om een meerwaarde te creëren door iets bijzonders, karakteristieks over de organisatie/activiteiten te vertellen.

Een persbericht:
a. Heeft PERSBERICHT bovenaan staan
b. Heeft een goede, pakkende kop
c. Heeft een 1e alinea (vet) die de belangrijkste informatie bevat: wie, wat, waar, wanneer, waarom en eventueel hoe.
De hoe kun je ook in alinea 2 uitleggen.
d. Heeft overige alinea’s die een uitwerking zijn op de 1e.
De verschillende alinea’s bevatten steeds ‘minder belangrijke’ informatie.
e. Voeg een mooie quote toe van projectleider/deelnemer/vrijwilliger die past bij het nieuws.
f. Is niet langer dan 1 A4
g. Heeft onderaan een scheidingsstreep, met daaronder noot voor de redactie. Daarin vermeld je contactgegevens, website en eventueel informatie over een bijgevoegde foto.

Een persbericht wordt niet in de ‘we’-vorm geschreven (persbericht moet meteen te plaatsen zijn, pers is objectief)

Verzending
1. Maak een verzendlijstje waar het persbericht heen moet
2. Kijk in het colofon of op de website van kranten, magazines, radio- en tv-stations voor contactgegevens
3. Bel van tevoren om te vertellen over de activiteit en dat je een persbericht gaat sturen (niet altijd nodig), of bel na als er geen reactie komt en je het nieuws toch nog extra onder de aandacht wilt brengen.
Het is handig om dan een extra optie aan te kunnen bieden. Bijvoorbeeld een interview met de initiatiefnemer/een van de deelnemers, of een uitnodiging om een activiteit van je initiatief bij te wonen.
4. Bedenk wat een goede timing is: wanneer komt de krant uit en hoe vaak? Bv elke woensdag? Houd rekening met de deadline (evt. naar vragen)
5. Plak het persbericht zichtbaar in de e-mail (verstuur het niet als bijlage!)
6. Gebruik geen standaard zin: ‘ geachte redactie, hierbij ons persbericht, graag plaatsen’, maar voeg een gepersonaliseerd bericht toe.
7. Stuur het persbericht niet in 1 keer naar de hele adressenlijst, stuur het apart of als BCC.

Nazorg’
1. Verzamel media waarin aandacht is besteed aan je persbericht. Dit is handig voor een volgende keer (noteer de naam van de verslaggever)
2. Is het een lang/mooi artikel geweest waardoor je bijvoorbeeld veel nieuwe deelnemers/ vrijwilligers hebt gekregen? Een telefoontje/mailtje om een compliment te maken aan de journalist is helemaal niet gek.

Algemeen
1. Heb je contact met een journalist gehad? Noteer altijd zijn/haar naam, telefoonnummer en e-mailadres.
2. Benader media persoonlijk, met een goed voorbereid verhaal. Verdiep je in de onderwerpen waar zij over berichten en de manier waarop zij dat doen.
3. Werk je veel samen met de gemeente? Bel dan even met de afdeling Communicatie, misschien willen zij je wel helpen.
4. Verrijk het persbericht met een quote van bijvoorbeeld de directeur, initiatiefnemer, deelnemende buurtbewoners e.d.
5. Stuur, indien beschikbaar, een mooie foto mee die past bij het persbericht. Bijvoorbeeld een foto van je vrijwilligers die ergens mee bezig zijn.

Bron:
www.oranjefonds.nl
anno 2020